Ik ga al een tijdje mee als het gaat om internet en het gericht zoeken en vinden c.q. gevonden worden. Ik kijk ook heel nadrukkelijk naar zoekwoorden. Hoe gerichter ik deze ingeef, hoe groter de kans is dat ik de mensen tref die naar sieraden of andere kunst zoeken die ik maak.
Mooie matches
Goede zoekwoorden zorgen voor de mooiste matches en zo voorkom je teleurstelling van de kant van de potentiële klant of dat je een hoop bagger te zien krijgt. Natuurlijk weet ik dat ik geen mainstream materiaal maak, maar soms kom je toch nog dingen tegen die de wenkbrauwen doen fronsen.
Als ik in gesprek met een potentieel nieuwe klant ben, ben ik altijd oprecht geïnteresseerd hoe ze me gevonden hebben. Veel gaat via sociale media en via-via. Een tevreden klant die het dus doorgeeft aan iemand anders óf het oog valt op een mooi sieraad dat iemand draagt en mijn gegevens worden vervolgens doorgegeven. Betere reclame is er haast niet. Maar laatst kreeg ik wel een heel apart antwoord.
Geen suffe sieraden
Ik had een leuk gesprek met iemand en die gaf aan wat hij zocht voor zijn vriendin. Enerzijds wilde hij zich laten verrassen en anderzijds had hij goed in beeld wat hij wel wil en wat niet. Een positief kritische klant met ook wat bewegingsvrijheid. Op een gegeven moment was ik toch wel erg benieuwd geworden naar waar hij mij gevonden had. Zijn antwoord was via internet met de zoekwoorden “geen suffe sieraden”.
Ik moest er hartelijk om lachen en eerlijk, of je nu mijn sieraden kan waarderen of niet, suf zijn ze inderdaad niet. De zoekmachine had hem naar het juiste adres gebracht. Een leuk gesprek, een leuke klant met een leuk cadeau voor zijn geliefde.